Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie
Czas pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Nisku:
Godziny przyjmowania interesantów: 8:00-14:00
Dyrektor Urzędu przyjmuje w ramach skarg i wniosków każdego dnia w godz.: 10:00-15:00.
Sprawy złożone w Urzędzie (pisma, faxy, korespondencja elektroniczna) rejestrowane są w odpowiednich Dziennikach korespondencji Urzędu, następnie dekretowane przez Dyrektora Urzędu do załatwienia przez poszczególnych Kierowników Działów, którzy rozdysponowują sprawy na stanowiska pracy celem ich załatwienia.
Szczegółowe zasady przyjmowania, załatwiania, podpisywania i parafowania oraz archiwizowania pism i dokumentów określa obowiązująca w Urzędzie Instrukcja kancelaryjna - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.).
Kwestię załatwiania spraw w urzędach reguluje m.in. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775) -Dział I rozdział 7 - "Załatwianie spraw".
Sprawy załatwiane są według kolejności ich wpływu i stopnia pilności. Każdą sprawę załatwia się oddzielnym pismem.
Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Zgodnie z przepisem art. 63 Kodeksu postępowania administracyjnego podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej.
Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.
Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno:
-
być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej;
-
zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru;
-
zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.
Zgodnie z art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
UWAGA! Obowiązek podawania adresu zamieszkania oraz tożsamości nie dotyczy wnioskodawców proszących o udostępnienie informacji o charakterze informacji publicznej.
Warunki uzyskania odpowiedzi na pytanie e-mailowe