Pożyczki edukacyjne

Pożyczka edukacyjna jest to nieoprocentowana pożyczka udzielona przez powiatowy urząd pracy (starostę) z Funduszu Pracy na sfinansowanie kosztów należnych instytucji prowadzącej kształcenie, instytucji szkoleniowej, instytucji potwierdzającej nabycie wiedzy i umiejętności lub instytucji wydającej dokumenty potwierdzające nabycie wiedzy i  umiejętności. W ramach pożyczki nie można finansować studiów pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich oraz kształcenia w szkole doktorskiej. Starosta w celu udzielenia tej formy pomocy zawiera z bezrobotnym lub poszukującym pracy umowę.
Pożyczka jest nieoprocentowana i udzielana jest do wysokości 400% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu podpisania umowy pożyczki. 

Decyzję o przyznaniu pożyczki edukacyjnej podejmuje starosta (urząd pracy).

Jak długo można spłacać pożyczkę edukacyjną?

Okres spłaty pożyczki rozpoczynać się będzie nie później niż 3 miesiące od ukończenia działań objętych pożyczką i następować będzie według planu spłaty rat określonych w umowie pożyczki, przy czym okres spłaty pożyczki nie będzie mógł przekroczyć 18 miesięcy. Starosta umorzy 20% pożyczki, jeśli pożyczkobiorca ukończy kształcenie, szkolenie, proces potwierdzenia wiedzy i umiejętności lub uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy i umiejętności oraz spłaci w terminie 80% pożyczki.
 

Co należy zrobić, żeby otrzymać tę formę pomocy?

Należy złożyć wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia – art. 111
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 667)
Wytworzył:
Departament Rynku Pracy MRPiPS
(2025-06-05)
Udostępnił:
Gemzik Bogusława
(2025-06-05 12:56:02)
Ostatnio zmodyfikował:
Gemzik Bogusława
(2025-06-05 12:58:09)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki