Instrukcja korzystania z BIP
Do nawigacji po stronie Biuletynu Informacji Publicznej służy Menu przedmiotowe. Jest ono podzielone na Kategorie, które grupują informacje z poszczególnych działów tematycznych. Kategorie opatrzone są nagłówkami zapisanymi na niebieskim tle.
W celu ułatwienia odnalezienia informacji, w ramach kategorii utworzone zostały Podkategorie (aktywne przyciski na szarym tle).
Po wskazaniu kursorem myszy nazwy podkategorii, kursor przyjmuje kształt dłoni a nazwa podkategorii zostaje podkreślona.
Po wciśnięciu lewego przycisku myszy informacje zapisane w danej podkategorii wyświetlają się w środkowej części ekranu bądź w postaci kolejnych podmenu, bądź w postaci informacji docelowej.
Jeżeli do słowa lub wersu podlinkowana(podłączona) jest szersza informacja, słowo to lub wers są wyróżnione, a po wskazaniu kursorem myszy fraza zostaje podkreślona a kursor przybiera postać dłoni.
Po "kliknięciu" na podkreślonym słowie lub wersie nowe informacje wyświetlane są w części środkowej lub w tak zwanym oknie "pop-up".
W każdym tego typu oknie istnieje możliwość wydrukowania zawartej tu treści, zapisania jej na dyskietce (lub dysku), bądź po zapoznaniu się z treścią - zamknięcia okna.
Wspomniane funkcje ("ZAPISZ", "DRUKUJ", "ZAMKNIJ") zawsze znajdują się na końcu treści okna pop-up.
Dokumenty specyficzne takie jak zarządzenia, uchwały, regulaminy, ogłoszenia lub wnioski do wypełnienia zapisane są w postaci plików o rozszerzeniu pdf. W celu ich odczytania na komputerze powinien być zainstalowany program Acrobat Reader .
Jest to darmowy program dostępny w internecie pod adresem:
http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html
Oprócz menu przedmiotowego na stronie głównej znajdują się następujące przyciski i zakładki:
- Przycisk "Strona główna" umożliwia przejście na stronę główną Biuletynu Informacji Publicznej;
- Przycisk "Strona www" umożliwia przejście na stronę internetową Urzędu;
- Zakładka Redakcja pozwala na wyświetlenie danych osób redagujących BIP. Redaktorzy mają możliwość dodawania, modyfikacji, usuwania lub archiwizacji danych;
- Zakładka Rejestr zmian zawiera informacje o wszystkich zmianach wprowadzonych w dokumentach prezentowanych w BIP-ie. Odnaleźć tu można informacje jaki dokument, kiedy i w jaki sposób był zmieniany (dodany, skasowany czy zmodyfikowany);
- Statystyki stron - umożliwia obejrzenie statystyk dotyczących częstotliwości przeglądania strony BIPu na której aktualnie się znajdujemy;
- Zakładka Pomoc zawiera tekst pomocy;
- Przycisk z logo strony głównej Biuletynu umożliwia przejście na stronę główną prowadzoną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;
- Wyszukiwarka znajdująca się po prawej stronie witryny, umożliwia odnalezienie informacji zawierającej słowo lub frazę wpisaną w okienku. Po przejściu na zakładkę "zaawansowane" mamy możliwość dokładniejszego sprecyzowania wyszukiwania w serwisie BIP (szukana fraza, pola do przeszukania, rodzaje dokumentów, typ dokumentów i data ich obowiązywania, osoby udostępniające informacje oraz daty udostępnienia).
W dolnej części ekranu znajdują się następujące przyciski:
- Statystyki serwisu - umożliwia obejrzenie statystyk dotyczących częstotliwości przeglądania BIPu;
- Pomoc - zawiera tekst pomocy.
Zamieszczone na stronie dane oraz artykuły opatrzone są metrykami informacji publicznej zawierającymi:
- tożsamość autora dokumentu;
- tożsamość osoby, która udostępniła zasób na BIP;
- czas udostępnienia zasobu;
- tożsamość osoby ostatnio modyfikującej zasób BIP;
- czas ostatniej modyfikacji zasobu.