Projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Sspołecznego zakończone w roku 2005
„Dobry start w powiecie niżańskim” projekt realizowany w ramach działania 1.2 Perspektywy dla młodzieży SPO RZL jako projekt posiłkowy projektu „ Dobry start” realizowanego przez WUP Rzeszów
Termin realizacji: od 01.04.2004 r. do 31.05.2005 r.
Beneficjenci ostateczni: 99 osób wybranych do projektu spośród osób młodych do 25 roku życia oraz absolwentów wszystkich typów szkół, zarejestrowanych jako bezrobotni do 24 m-cy.
Cel strategiczny projektu: ułatwienie startu zawodowego, zwiększenie szans na zatrudnienie osobom młodym poszukującym pracy na stanowiskach pracy biurowej oraz wspieranie samozatrudnienia młodzieży
Działania: Pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, staże zawodowe, pomoc w samozatrudnieniu (podejmowaniu własnej działalności gospodarczej) poprzez udzielanie jednorazowych bezzwrotnych środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej.
Całkowite wydatki projektu: planowane- 368 386 zł, w tym:
- kwota dofinansowania: 368 386 zł .
Ostateczne wydatki zamknęły się kwotą 359 661,24 zł , co stanowi 97,63 % planowanej.
Przebieg realizacji projektu:
W II kwartale 2004r. nastąpiło skrócenie wstępnego etapu realizacji projektu, wstrzymano promocję projektu i nabór beneficjentów do czasu wejścia w życie nowej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy tj do 01.06.2004r., przesunięto termin początku zawierania umów stażowych na lipiec. Ponadto w związku ze zmianami w ustawie zmieniono grupę docelową projektu. Zmiany te nie miały wpływu na harmonogram finansowania projektu. W III kwartale zmieniono harmonogram finansowania projektu w związku ze skierowaniem większej niż planowano ilości beneficjentów na staże w lipcu oraz zmianą kwoty za badania lekarskie. Pojawiła się konieczność zmiany harmonogramu dalszych skierowań, aby utrzymać poziom dofinansowania na rok 2004 oraz konieczność zwiększenia dofinansowania w roku 2005. Zmiany zostały zaakceptowane przez WUP i wprowadzone Aneksem Nr 1 z dnia 01.10.2004 r.. Kolejna zmiana wprowadzona Aneksem Nr 2 z dnia 01.12.2005 r. została spowodowana wystąpieniem oszczędności finansowych związanych z przerwaniem uczestnictwa w stażach przez kolejnych 15 osób, zmianą kwoty przeznaczonej na badania lekarskie i dojazdy na staż. Dzięki wygospodarowanym środkom wprowadzono nową formę wsparcia – jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej oraz wprowadzono zmianę ilości beneficjentów o osoby skierowane na staż w miejsce tych, które zrezygnowały (zwiększono liczbę uczestników staży do 97 osób), wprowadzono dodatkowo 2 osoby, dla których przewidziano środki na podjęcie działalności gospodarczej.
Spośród 99 osób objętych projektem:
-
97 osób brało udział w stażach, 2 otrzymały jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej;
-
21 osób przerwało uczestnictwo w projekcie (przerwało staż), w tym z powodu podjęcia od października 2004 r. studiów dziennych - 11 osób;
-
97 osób objęto pośrednictwem pracy, 66 osób poradnictwem zawodowym, 64 osobom zwrócono koszty badań lekarskich przed podjęciem stażu, 15 osobom zwrócono koszty dojazdu na staż
Analiza stopnia osiągnięcia zakładanych rezultatów miękkich przeprowadzona została w oparciu o „Ankietę" do badania beneficjentów ostatecznych za pomocą PEFS stanowiącą załącznik 14 do „Wytycznych dla instytucji uczestniczących w realizacji SPO RZL". Ankiety te rozesłano do 76 beneficjentów uczestniczących w stażach. Ankiety odesłało 53 osoby. Spośród nich 46 osób (86,8%) oceniło projekt pozytywnie tj. w skali od 1-10 (1- bardzo dobry, 10 bardzo zły). Analizując stopień osiągnięcia rezultatów miękkich brano pod uwagę odpowiedzi na pytanie 7, 8 i 9 ankiety. Beneficjenci ostateczni pytani o wiedzę i umiejętności praktyczne uzyskane dzięki udziałowi w projekcie (pyt.7) najczęściej wskazywali na doświadczenie zawodowe ( 33 osoby), zdobycie nowej specjalistycznej wiedzy (25 wskazań), zdobycie nowych umiejętności (np. obsługa komputera)-24 osoby, orientację w rodzaju pracy, którą mogę podjąć po skończeniu projektu -21 osób. 10 osób odpowiedziało, że zdobyli orientację w kierunkach w jakich mogą się dalej szkolić. Pytanie 8 dotyczyło odpowiedzi czy projekt pomógł im uwierzyć we własne możliwości. 30 osób odpowiedziało, że raczej tak, 17 osób, że zdecydowanie tak. Dla 3 osób projekt nie był pomocny w podniesieniu samooceny. Pytanie 9 dotyczyło cech jakie beneficjenci rozwinęli u siebie w wyniku uczestnictwa w projekcie. Najwięcej osób (41) wskazało na odpowiedź: zobaczyłem jak się pracuje, jak się znaleźć w środowisku pracy. Drugą co do ilości wskazań była odpowiedź 1 i 5: wzrosło moje zaangażowanie w to co robię i nabrałem pewności w kontaktach z innymi ludźmi (po 30 wskazań). Po 23 głosy otrzymała odpowiedź 6 i 7 tzn: wzrosły moje osobiste i zawodowe dążenia i czuję się bardziej odpowiedzialny za to co robię. 12 osób wskazało, że nauczyli się lepiej porozumiewać z innymi. 8 osób stwierdziło, że ma lepsze samopoczucie.
„Aktywny powrót w powiecie niżańskim”
Termin realizacji: od 01.07.2004 r. do 31.05.2005 r.
Beneficjenci ostateczni: 85 osób wybranych do projektu spośród osób bezrobotnych w wieku powyżej 25 roku życia pozostających w ewidencji bezrobotnych do 24 miesięcy, głównie długotrwale bezrobotnych.
Cel strategiczny projektu: zwiększenie zdolności do zatrudnienia beneficjentów ostatecznych projektu .
Działania: pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, subsydiowane zatrudnienie u przedsiębiorców, subsydiowane zatrudnienie w JST, przygotowanie zawodowe w miejscu pracy, szkolenie z metod poszukiwania pracy, pomoc w samozatudnieniu - przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Całkowite wydatki kwalifikowane projektu: planowane: 501.109 zł w tym :
-
kwota dofinansowania projektu – 321.238 zł;
-
wkład JST do subsydiowanego zatrudnienia – 50.262 zł, wkład prywatny do subsydiowanego zatrudnienia 122.109 zł, Fundusz Pracy w dyspozycji powiatu - 7.500 zł.
Całkowite wydatki projektu zamknęły się kwotą 548.296,54 zł i stanowiły 109,42 % planowanych wydatków kwalifikowanych. Jednakże przekroczenie planowanych wydatków związane jest z wniesieniem większego niż deklarowany wkładu prywatnego (143,33 % deklarowanego wkładu) i wkładu JST(108,64 % deklarowanego wkładu) do subsydiowanego zatrudnienia. Natomiast pozostałe wydatki z FP zmieściły się w kwocie dofinansowania i wyniosły 318 675,77 zł ( 99,2 % kwoty dofinansowania). Z tego powodu, po uzgodnieniu z WUP, nie było konieczności wnoszenia wkładu własnego z Funduszu Pracy w kwocie 7500 zł.
Przebieg realizacji projektu:
Pierwotny wniosek zakładał rozpoczęcie realizacji projektu od 01.04.2005 r. Jednakże w II kwartale nie rozpoczęto realizacji projektu. Było to spowodowane wejściem w życie nowej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Początek projektu przesunięto na 01.07.2005 r. W związku z opóźnieniem realizacji subsydiowanego zatrudnienia o 3 miesiące został zmieniony harmonogram realizacji projektu również harmonogram finansowania projektu, wprowadzono nowe formy wsparcia wprowadzone nową ustawą tj dotacje na podjęcie działalności gospodarczej oraz przygotowanie zawodowe w miejscu pracy. Zmiany te zostały wprowadzone Aneksem Nr 1 z dnia 01.10.2004 r. W IV kwartale znowu zaszła konieczność wprowadzenia zmian w harmonogramie realizacji w związku z opóźnieniem realizacji umów o przygotowanie zawodowe i spowodowanych tym niższych kosztów tego wsparcia. Wolne środki postanowiono wykorzystać udzielając jeszcze jednej dotacji na podjęcie działalności gospodarczej. Zmiany te wprowadzono Aneksem nr 2 z 01.12.2004 r., ponadto przedłużono okres realizacji projektu do 31.05.2005 r., tak aby było możliwe wypłacenie wszystkich zobowiązań - umowy bowiem trwały do końca marca 2005 r. Środki na 1 dotację zostały wypłacone dopiero w 2005 r. gdyż bezrobotny nie doręczył wszystkich dokumentów. Spowodowało to wzrost zobowiązań w 2005 r., które nie mieściły się w kwocie dofinansowania, w związku z tym zdecydowano się na wniesienie wkładu własnego z FP z algorytmu - Aneks Nr 3 z 15 marca 2005 r.
Spośród 85 osób objętych projektem:
-
46 osób zostało skierowanych do subsydiowanego zatrudnienia u przedsiębiorców (w tym 27 na nowych miejscach pracy, 19 w ramach rekrutacji), 20 osób skierowano do subsydiowanego zatrudnienia w JST, 6 osób otrzymało dotacje na podjęcie działalności gospodarczej, 13 osób skierowano na przygotowanie zawodowe w miejscu pracy;
-
5 osób przerwało uczestnictwo w projekcie;
-
79 osób objęto pośrednictwem pracy, 9 osób poradnictwem zawodowym, 11 osób odbyło szkolenie z metod poszukiwania pracy, 13 osobom skierowanym na przygotowanie zawodowe zwrócono koszty badań lekarskich, 2 osobom zwrócono koszty dojazdu na przygotowanie zawodowe.
Badanie miękkich rezultatów projektu prowadzone było w oparciu o ankiety wg wzoru stanowiącego zał. 14 do „Wytycznych dla instytucji realizujących SPO RZL". Ankiety były rozesłane w II kwartale 2005 r. po zakończeniu umów. Z 67 wysłanych ankiet zwrotnie otrzymaliśmy tylko 23 ankiety - 17 osób oceniło projekt jako pozytywnie, 6 osób nie było zadowolonych z uczestnictwa w projekcie. Na pytanie: Jaką wiedzę i umiejętności praktyczne uzyskał Pan/Pani dzięki udziałowi w projekcie - po 9 osób zakreśliło odpowiedzi: zdobycie doświadczenia zawodowego oraz zdobycie nowej specjalistycznej wiedzy, 8 osób: orientację w rodzaju pracy, którą może podjąć po zakończeniu projektu, po 3 osoby: zdobycie nowych umiejętności i nabycie wiedzy w zakresie poszukiwania pracy oraz orientację w jakich kierunkach może się szkolić po zakończeniu projektu. Na pytanie: czy udział w projekcie pomógł panu/pani uwierzyć we własne możliwości - po 8 osób odpowiedziało, że zdecydowanie tak i raczej tak, 7 osób odpowiedziało, że raczej nie lub zdecydowanie nie. Na pytanie: jakie cechy rozwinął pan/pani dzięki udziałowi w projekcie - 14 osób zakreśliło odpowiedź - nabrałem pewności siebie w kontaktach z innymi ludźmi, 10 osób - wzrosły moje osobiste i zawodowe dążenia. Po 9 osób stwierdziło, że lepiej sobie radzi przy rozwiązywaniu pojawiających się problemów i poczuło się bardziej odpowiedzialnymi za to co robią. 8 osób - wzrosło moje zaangażowanie w to co robię, po 7 osób podkreślało, że ma lepsze samopoczucie oraz, że odkryło w sobie umiejętności, których sobie wcześniej nie uświadamiali.